שירותים
בקליק

שירותים בקליק

איריס עזריה, מנהלת בית הספר 'ספיר' בלוד: "החיוך, חשוב גם בסוף היום, לא רק בתחילתו"

היא מובילה 60 אנשי צוות ומנהלה, עם 287 תלמידים, ומרימה אותם להצלחה מרשימה * מנהלת בית הספר 'ספיר' בלוד, איריס עזריה – חוזרת לחלומה מילדות, להיות בבוא היום, מנהלת בי"ס מסורה, כזו שאכפת לה מכל תלמיד ותלמידה * וגם: המסע אל ההצלחה עובר בלב התלמיד. לכתבה המלאה<<<

תאריך: 30-10-2019

image

לפעמים חלומות מתגשמים

בקמפוס רחב הממדים של בית הספר 'ספיר' שהוקם בשנת 1977, לומדים 287 תלמידים נפלאים, לצד צוות הוראה וחינוך מקצועי ואיכותי,המונה כ-60 אנשי צוות, מכל גווני הקשת החברתית.

התלמידים לומדים ב-16 כיתות מטופחות ומתוחזקות, כאשר מתוכן, 8 כיתות הן של החינוך המיוחד. בכל כיתה ניתנת מעטפת תומכת לצמיחה אישית.בשנה האחרונה נוספו לבית הספר 2 כיתות תקשורת, אשר השתלבו במארג הבית ספרי.

מי שמובילה את המוסד בהצלחה זו השנה השנייה ומרימה אותו אל ההישגים המרשימים, הנזקפים לזכותו של ביה"ס מעת לעת – היא איריס עזריה, תושבת העיר לוד, אמא ל-2 בנים, בת 50, בעלת תואר שני בארגון וניהול מערכות חינוך.

מיד לאחר שאיריס סיימה את שירותה הצבאי, היא החלה לעסוק בתחום החינוך. "היה לי חלום להיות מנהלת, ובלוד בפרט", היא אומרת. "רציתי לתרום את מה שיש לי, בתוך העיר שלי. מאוד האמנתי ומאמינה שיש בעיר הזאת חום והאהבה שאין במקום אחר". כמנהלת, היא רואה את הלמידה המשמעותית בבית הספר, דרך שילוב התנסות חווייתית וסקרנות, העמקה במקורות, חקירה וחשיבה יצירתית, תוך דגש על הכלה של התלמידים. "הייחודיות של בית ספרנו היא – לימוד העבר, ניתוח ההווה וראיית העתיד."

לעסוק בטוב – חינוך לבוגר אחראי

"קיימת בבית ספרנו הכלה והשתלבות של הילדים מהחינוך המיוחד בתוך הכיתות הרגילות.הצלחה מיוחדת נרשמה בשנה החולפת כאשר 3 מבוגרינו בחינוך המיוחד, השתלבו בכיתה רגילה בתיכון, אנו בונים כל הזמן תכניות המשלבות את הילדים על פי צרכיהם, ונותנות מענה מתאים לכל ילד", פותחת מנהלת המוסד ומשתפת."המוטו המרכזי – האקלים המיטבי", היא מוסיפה.

בביה"ס 'ספיר' קיימת תכנית ייחודית ובה מעצבים את התנהגות התלמידים, הנקראת "ספירונים". המטרה – לעודד התנהגות נאותה, אחווה, חברות, התנדבות,וגם את קבלת האחר והשונה.

איריס מספרת כי "במסגרת התכנית נקבעים קריטריונים ברורים, המובאים מראש לידיעת התלמידים. התנהגות רצויה – גוררת תגמול מתאים, וכך במהלך היום נצברים אצל התלמידים "אסימונים" – "ספירונים" כל אחד לפי מעשיו. אחת לחודש מתקיים בביה"ס טקס מרשים, בו מקבלים התלמידים הזכאים לכך, מתנות, ובסוף השנה מקבלים "הזוכים הגדולים" מתנות יקרות ערך. לא פלא, כי ההשקעה קוצרת פירות: התכנית נותנת אותותיה בביה"ס. האווירה רגועה והלימודים מתנהלים על מי מנוחות.

תלמיד מרוצה – תלמיד מעולה

המוסד משקיע רבות בפיתוח המקצועי של צוות ההוראה - מתן השתלמויות בין היתר להקניית כלים להתמודדות עם הילד המאתגר, למידה חדשנית דרך משחק,עידוד ופיתוח חשיבה יוצרת ויישומה בכיתה.

הצוות עצמו לומד רבות בכל יום. החדשים עם הוותיקים. מורות מלמדות מורות בינן לבין עצמן.

"הדבר הראשון שקבעתי עת קיבלתי את התפקיד והתיישבתי על כיסא המנהלת היה ההכלה של התלמיד. זה משהו שמיד שמתי עליו את הדגש", אומרת איריס. "גם הצוות זוכה לאוזן קשבת - יש לו תמיד דלת פתוחה אצל המנהלת."

ב'ספיר', היחס האישי לכל אחד ובכל ימות השנה - נמצא בחזית 'קפה בחמש' - פעם בחודש נכנסות 5 מורות לשיחה מלב אל לב אצל המנהלת. הן משתפות אותה בכל ומקבלות מענה במקרה הצורך, דבר הגורם למורות להגיע  לביה"ס בחדוות יצירה.

כמובן, הנהנים הגדולים מכך הם ילדיי ביה"ס.'ארוחת בוקר עם המנהלת' - איריס קבעה כי אחת לחודש מתכנסים מספר תלמידים המצטיינים בתכנית 'ספירונים' אשר בחרו ב'פרס' המיוחד – לסעוד את ארוחת הבוקר עם המנהלת. בזמן זה,בעוד התלמידים נהנים מהמטעמים שהוכנו עבורם, מתנהלת עימם שיחה קולחת, ככל העולה על רוחם. על חשיבות הדבר אין צורך להרחיב.

'פרויקט אישי עם המנהלת' - פעם בשבוע נפגשת איריס עם תלמיד לשיחה פתוחה שאינה קשורה לתכנית הלימודים. "אני מאוד מאמינה בילדים שמסופקים וטוב להם. כאשר הם מחויכים ומקבלים כלים הגורמים להם להישאר עם חיוך - הם יהיו פנויים יותר ללמידה ואף יצליחו יותר".

יחס אישי עד סוף היום

מנהלות מציינות בסיפוק כי הן עומדות בכל בוקר בשערי בית הספר ומקבלות את התלמידים בחיוך. "אני", אומרת איריס, "עומדת גם בסוף היום בשער בית הספר ושואלת את התלמידים לשלומם. חשוב לי שיסיימו את יום הלימודים כשהם מחויכים. כל העשייה הברוכה הזו, נעשית על ידי צוות מסור ותומך הנרתם למען חינוך ילדינו והצלחתם".

מעורבות חברתית לצד תרבות יהודית

בארבע השנים האחרונות הפך בית הספר להיות 'תל''י-ספיר' (תגבור לימודי יהדות). המוסד מעניק לתלמידיו שיח על הזהות היהודית, חיבור לשורשי התרבות היהודיתבראיית ההווה ושימוש במקורות לצורך ניתוח בעיות מחיי היום יום.

'ספיר' שונה מהמוסדות האחרים בכך שהוא נותן זמן נוסף ללימודי יהדות. "הרצון להגביר את תחושת השייכות והמחויבות של התלמידים למעורבות חברתית, יחדובשיתוף עם תרבות ישראל", מציינת איריס.

לראות את התלמיד – ולהעניק לו כנפיים

המוטו אתו צועדת המנהלת של 'ספיר' להצלחה – הוא, קודם כל להיות מחנך. "אני רואה עצמי כמחנכת", היא מדגישה. "הילד צריך להרגיש מוגן, אוהב להגיע ללימודים, ושידע כי אכפת לכולם ממנו - אב בית, המזכירה, המורה ועד למנהלת. כאשר כולם מדברים אליו באותה השפה - רואים אותו ואת הצרכים שלו – תגיע ההצלחה שלו בלימודים. אני דוגלת בכך שקודם נקנה ערכים בכיתות ורק לאחר מכן נוכל ללמד ובכך נראה הישגים טובים יותר. כשתלמיד מסופק, הוא ישב וילמד. המטרה - לתת מוטיבציה ללמידה וביטחון עצמי. כל תלמיד מקבל ארגז כלים לדעת לשאוף ולהצליח. חובה עבורנו לראות את הילד – ולהעניק לו כנפיים לעוף."

למי תודה למי ברכה

רגע לפני סיום עוצרת איריס עזריה, מבקשת להודות ומרעיפה מילים חמות לאות תודה והערכה, על צוות בית הספר-טיפולי וחינוכי, על ראש העיר עו"ד יאיר רביבו וממלא מקומו ומחזיק תיק החינוך - יוסי הרוש, מנהל אגף החינוך - שלום עזרן, מנהלת מחלקת יסודי - אורלי אביר לב ולמנהלת חלקת חינוך מיוחד– הילי יהלום,ומודה לכל העוסקים במלאכה.

תודה מיוחדת נתונה לסגנית המנהלת, דורית סופר, וכן ליו"ר ועד ההורים עו"ד אבי סרוסי ולסגנו אייל כהן, על שיתוף פעולה פורה.

 

בתמונה למעלה: איריס עזריה, מנהלת 'ספיר', במשרדה 

 

המנהלת לצד תלמידים

'ארוחת בוקר עם המנהלת' לתלמידים במשרדה

סדר פסח המוני, לקראת החג – באולם בית הספר

ראש העיר עו"ד יאיר רביבו, מ"מ יוסי הרוש ומנהל אגף חינוך שלום עזרן בביקור בביה"ס

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

close